Monday, March 30, 2009

sambungan cerita..

Ni nak sambung cerita sikit pasal rumah abg sepupu ni..area kompaun ni, de ada undang –undang yang berlainan berbanding dengan luar. Di dalam kompaun ni, kaum wanita tak perlu untuk memakai abaya, sementara di luar kawasan kompaun semua orang diwajibkan untuk memakai abaya, tidak kira yang muslim atau pun kafir..jadi hidup di dalam kompaun ibarat hidup di sebuah negara lain..sebenarnya agak pelik undang-undang begini..tapi apa yang nak diherankan, ni kan Saudi.. Anything can happen here..

Saudi ..Saudi...huh


Tapi jika dilihat balik, walaupun Saudi sebuah negara yang kelam kabut, namun bagi pendapat ana, ia adalah sebuah negara yang paling berpegang pada prinsip agama..maksud ana yang paling hampir la berbanding dengan negara lain..masjid-masjid di sini tidak pernah lengang..hatta( ni perkataan bahasa melayu tau) di waktu subuh kita akan nampak masjid penuh dengan orang..orang-orang yang kita nampak di masjid terdiri daripada berbagai jenis orang. bukan hanya orang tua sahaja yang ada..orang2 muda pun ramai..


Dan ana cukup yakin keadaan ini ada berkaitan rapat dengan fatwa Saudi yang mengatakan solat berjemaah adalah fardhu ain dimana setiap orang wajib untuk bersolat jemaah. Kerana itu didapati di masjid kadang-kadang berulang-ulang jemaah dilakukan..walaupun lewat mereka tetap ke masjid. Kesedaran begini amat susah hendak ditanam di dalam umat islam. Dimana setiap orang dapat merasakan tanggungjawab yang dipikul terhadap Allah s.w.t.


Kalau kita lihat ,..ramai daripada orang yang menggelarkan diri mereka islam ambil acuh tak acuh tentang solat. ..hmm..diorang ni tak tau ke yang perkara pertama yang dilihat semasa perhitungan di akhirat adalah urusan solat. Jika baik urusan solat seseorang maka baru dilihat kepada perkara-perkara yang lain. Jikalau tak pass dalam bab solat maka straight to hell la jawabnya. Ana cukup yakin kalau ditanya pasal solat, suma orang tau yang solat tu rukun kedua dalam islam, dulu kan ada belajar kat kelas fardhu ain...cuba dengar ni ..Rasulullah sollallahualih wasallam bersabda:

إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة

( sesungguhnya sempadan diantara seseorang dan syirik berserta kekufuran adalah meninggalkan solat.).


Jadi solat lah yang memisahkan diantara seorang muslim dan kafir. Jadi jikalau tanpa solat.,apakah noktah perbezaan diantara seorang yang mengatakan bahawa tuhan itu adalah satu dan Muhammad itu adalah pesuruhnya dengan seorang yang mengatakan bahawa Jesus adalah anak tuhan!!.. Ana tak mau la masuk perbincangan di kalangan ulama’ yang tentang adakah orang yang meninggalkan solat ini malaupun keana malas adakah dikira kafir atau pun tidak.. Perbahasan ini boleh dilihat di dalam buku2 fekah..tapi apa pun solat ini adalah tiang kepada agama.
Akhir sekali ana tinggalkan antum dengan sepotong ayat Al-quran..Allah s.w.t berfirman:


إِنَّ ٱلمُنَـٰفِقِينَ يُخَـٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَهُوَ خَـٰدِعُهُمۡ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ قَامُواْ كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ ٱلنَّاسَ وَلَا يَذكُرُونَ ٱللَّهَ إِلَّا قَلِيلاً۬


Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya) dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).

No comments:

Post a Comment