Friday, March 27, 2009

my 1st post!!

At last, my 1st entry..yang sebelum ni dikira muqaddimah


Hmm.. apa yang nak ditulis ye..hmm..biarlah ana kongsikan pengalaman ana sedikit bersama antum.(maksud de’ korang suma’..mana la tau ada yang tak faham kan)


Seperti yang ana sebutkan dulu, ana ni sekarang berada di bumi Riyadh, Saudi Arabia. Sebenarnya ana baru saja sampai di sini.. Belum pun sampai sebulan. Tapi suasana disini tak lah begitu gharib (pelik) bagi ana sebab sebelum ni ana pernah menuntut di bumi Madinah. Jadi nak kata karenah arab ni dah cukup masak walaupun tak bole nak terima..huh.. sabar jela..


Ana tak menafikan duduk di negeri orang ni memang agak susah berbanding dengan negeri sendiri. Lagi-lagi bila kita adalah baru di negeri tersebut. Nak dibuat cerita lagi.. university yang ana masuk ni takde orang Malaysia..nak rujuk siapa pun tak tau..memang dugaan..


Ana masih ingat hari pertama sampai..terpinga pinga juga ana dengan 2 sahabat ana di airport.. Alhamdulillah ana ada seorang abang sepupu yang begitu baik hati berkerja disini yang sudi menyambut kami di airport. Kalau la dia takde ana rasa duk beri’tikaf la kami bertiga di masjid dengan beg2 yang besar.


Masalah ni sebenarnya bermula di Malaysia lagi..kami bertiga sebenarnya patut berada di Saudi akhir bulan februari. Tapi disebabkan masalah dengan visa maka kami tiba lewat. Maksudnya takde sapa la dari wakil univ yang akan menyambut kami sebab kami dah melangkaui tempoh masa yang ditetapkan..


Jadi pada asalnya kami bercadang nak main redah je..datang ke sini ambik teksi dan terus ke universiti..pastu pandai-pandai la buat keje kat sana..tapi apa yang kami lupa nak ambil kira adalah kami dijadualkan tiba di airport Riyadh pada waktu malam hari Khamis. Dan untuk siapa yang tak tau, hari cuti di Saudi adalah pada hari Khamis dan Jumaat!!..jadi kalau pun kami main redah je gi universiti, kami nak jumpa siapa.. Entah- entah nak masuk universiti pun pak guard tak bagi.


Tapi alhamdulillah Allah s.w.t persenangkan jalan kami dengan menghantarkan penyelamat kami..tak lain dan tak bukan adalah abang sepupuku yang disayangi!!(politik kena tera..hehe). Mulanya, segan juga ana nak mintak tolong, tu yang kuar idea nak main redah tu..tapi mujurlah abg sepupu ana sendiri yang meng’offer’kan khidmat.. Jadi dapatlah kami bermalam di rumahnya yang besar lagi cantik..masyaAllah. Kami juga berpeluang merasa masakan yang begitu enak hasil masakan isterinya hinggakan sampai ke sekarang sahabat ana masih memuji masakan de...(ada message ni sebenarnya..)


Ni nak cerita sedikit pasal rumah abg sepupu ana ni..rumah de ni pelik sikit. Rumah de dalam kompaun..ataupun dalam kata lain kawasan rumah de dikelilingi oleh tembok yang besar dengan askar duk jaga 24 jam..sampaikan nak masuk area tu, setiap kereta akan di’scan takut-takut ada bom. Kompaun ni pulak ada dua pintu masuk..pintu masuk yang pertama adalah tempat dimana kereta akan di’scan..pintu masuk yang kedua pulak ada pintu besi..berdekatan dengan pintu besi tu ada askar duk jaga machine gun..tu belum kira lagi pak guard-pak guard . biasa yang memang duk kawal tempat tu..huh..memang dasat..


Tapi jangan silap faham..abg sepupu ana ni bukannya duta Malaysia, bukan juga keje dengan askar Saudi, ngan CIA lagi la takde..ngan makhluk asing ana tak tau..(hehe.. just joking).Cuma kawasan perumahan macam ni memang ada banyak di Riyadh..dan kebiasaannya yang duduk disini kebanyakannya foreigners. Dan kawasan-kawasan ni de ada keistimewaan de tersendiri..


Er..ngantuk la pulak..lain kali je la sambung..


Sebelum tu ana nak bagi nasihat buat mereka yang yang bakal bermusafir..rancanglah perjalanan anda dengan baik..jangan main redah je.. antum bukannya ada abg sepupu yang baik nak tolong antum dekat sana..

1 comment:

  1. Ya Allah abg... cube abiskn cite dulu baru tdo..org tgh xcited bace(wlupn dh tau citenye)tetibe terpotong plk...ish..ish...ish..

    ReplyDelete