Monday, April 12, 2010

Pembunuhan Bayi!!!

tak tau nak mula camana posting kali ni..rasa cam sedih sangat nak bincang isu yang sedang melanda negara kita..apa la nak jadi ngan dunia..anak sendiri pun sanggup bunuh..

sampai ke hari ni sudah berapa ramai bayi yang kita nampak dibuang..astaghfirullah..

inna lillahi wa inna ilaihi rajiuun..

ana dah tak sanggup lagi nak baca berita ttg pembuangan bayi..apatah lagi tgk gambar2 mereka..mungkin kerana ana mempunyai anak sendiri jadi perasaan tu tak boleh nak dikawal sedikit..

ana tertanya2 apa yang dirasakan oleh ibu yang membuang anak ni..adakah menahan malu sebab melahirkan anak luar nikah tu lebih diutamakan daripada membiarkan anaknya hidup..dimana kasih seorang ibu kepada seorang anak..bayi yang tidak mengetahui apa2 dibiarkan menaangis di dalam tong sampah!! ana tidak boleh bayangkan keadaan dimana bayi itu sedang mencari susu ibunya tapi apa yang di capai hanyalah plastik hitam yang digunakan meng'kafan'kannya..dahulu kala seorang ibu sanggup mati mempertahankan anak..tapi sekarang anak2 dianggap sebagai beban yang perlu dibuang..adakah mereka ini layak untuk digelar insan..

Allah s.w.t berfirman:

Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.
[32]
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).
..

dahulunya orang kafir memang ada yang membunuh anak mereka..ada yang membunuh anak perempuan kerana malu..dan ada yang membunuh anak lelaki kerana takut rezeki mereka tidak cukup..

didalam ayat2 ini kita dapati Allah s.w.t melarang pembunuhan anak kerana fakir ..Allah mengatakan dia yang akan memberi rezeki kepada ibu ayah dan anaknya..ini bermaksud anak2 ini akan menjadi pintu rezeki buat kita..janganlah seseorang itu bimbang jika dia tidak mempunyai duit yang cukup untuk menjaga anak2..kita mestilah percaya kepada janji allah..Allah sudah berjanji dia akan memberi rezeki kepada kita semua dan dia akan menunaikannya..apalah sngt pemberian rezeki ini berbanding dgn ciptaan bumi dan langit..maka kita perlulah bertawakkal pada Allah di dalam semua perkara..

di dalam ayat2 ini juga kita dapati Allah s.w.t telah melarang zina..dan ayat yang digunakan adalah jangan 'mendekati' zina..Allah tidak mengatakan jangan berzina..bahkan jangan mendekati zina!!..bermaksud..jangan membuat perkara yang boleh membawa kita kepada zina..seperti minum arak, BERDATING, tengok cerita lucah dan sebagainya..

sesiapa yang biasa membaca tafsir al-Quran akan tahu bahawa setiap lafaz di dalam Al-quran membawa makna yang tersendiri..Allah di dalam menyampaikan maklumat amat teliti di dalam cara pembawaan maklumat tersebut..dan kerana Allah s.w.t amat mengetahui tentang keadaan manusia..maka dia dari awal2 lagi dia ingin menutup pintu tersebut..dan seperti yang dapat dilihat..zina inilah terbesar dalam pembuangan bayi..betullah kata2 'sesiapa yang menjauhi dari ajaran Allah dan rasulnya maka kehidupan dia seperti binatang'

'Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi!!!; mereka itulah orang-orang yang lalai'

saya dapati di dalam ayat yang membicarakan tentang pembunuhan anak Allah s.w.t menyebut supaya jangan anak itu dibunuh kerana fakir..tetapi apabila membicarakan tentang pembunuhan kerana malu..Allah s.wt hanya menggunakan uslub mengutuk dan bukannya uslub larangan..

Dan apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa ia beroleh anak perempuan, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung dukacita), sedang ia menahan perasaan marahnya dalam hati.

Ia bersembunyi dari orang ramai kerana (merasa malu disebabkan) berita buruk yang disampaikan kepadanya (tentang ia beroleh anak perempuan; sambil ia berfikir): adakah ia akan memelihara anak itu dalam keadaan yang hina, atau ia akan menanamnya hidup-hidup dalam tanah? Ketahuilah! Sungguh jahat apa yang mereka hukumkan itu.


bukankah Quran ini amat teliti?

disini saya merasakan wallahu a'lam..kenapa Allah menggunakan uslub larangan di dalam ayat ini adalah kerana agak lojik jika difikirkan manusia membunuh anak kerana kefakiran..kemungkinan mereka membunuh untuk maslahat anak2 yang lain..atau maslahat mereka sendiri supaya mereka semua tidak mati kelaparan..dan anak yang lahir itu tidak akan hidup seksa di dalam kefakiran..

walaupun begitu Quran tetap melarang pembunuhan begitu kerana keburukannya lebih besar dari kebaikannya..ada pun pembunuhan kerana malu tidak ada maslahatnya langsung..kalaupun ada ( mengikut pemikiran mereka yang tidak mempunyai akal!!) ia tidak akan dipandang langsung bukan setakat dari pandangan agama..bahkan pandangan kemanusiaan..oleh kerana itu ia tidak memerlukan uslub melarang untuh mencegahnya bahkan cukup dengan mengutuk..kerana akal manusia sendiri tidak dapat menerima perkara tersebut.

ini membawa maksud bahwa mereka yang membuang bayi ini adalah lebih hina dari mereka yang membunuh kerana kafakiran..


Akhir sekali saya ingin berseru kepada semua saudara saya..marilah kita bersama2 membanteras isu ini..jangan ada lagi bayi yang dibunuh kerana kejahilan ibunya..dan marilah kita kembali kepada manhaj Al-quran..kerana tiada cara yang lebih sesuai dari cara yang diletakkan dari yang Maha Pencipta..dia lebih mengetahui tentang segala sesuatu

dan kita dapati bahwa Quran dalam mengani isu ini ia membanteras bermula dari akarnya yaitu dengan melarang dari berlakunya zina..maka kita perlulah menjaga diri kita dan juga saudara yang lain supaya kita tidak dikenakan azab oleh Allah..buang sifat tidak ingin jaga tepi kain orang..dan jadilah umat yang disebut didalam quran :

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).

pernah sekali malaikat diperintah untuk menghapuskan sesebuah kaum..kemudian malaikat bertanya kepada Allah..bukankah terdapat diantara mereka seorang yang soleh..Allah mengatakan 'azabkan dirinya sekali..sesungguhnya dia tidak pernah marah apabila aku diderhakai'..

5 comments:

  1. iyela ustaz,,bahaya betul budak2 muda skrg, daripada melakukan zina dan maksiat tak tentu hala, lebih baik berpoligami kan? sekurang2nya ianya dihalalkan syariat. ustaz setuju tak?

    ReplyDelete
  2. hmm..budak2 ni ana rasa takde la termasuk dlm masalah poligami..sbb diorg pun blum kahwin lagi..
    tapi apa2 pun ana setuju dgn anisah..poligami dengan syarat adalah lebih baik daripada zina..

    ReplyDelete
  3. ustaz abu aufa tulis la pasal poligami pulak.. minat nak baca lanjut pasal ni..

    ReplyDelete
  4. ustaz naqiyudeenMay 16, 2010 at 11:40 PM

    Isu buang bayi yang semakin menular hari ini, kononnya mendapat perhatian sesetengah pihak. Namun, ia tidak seperti yang diwar-warkan. Ia hanyalah gimik semata-mata. Ia berdasarkan beberapa bukti :

    1. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan isu penzinaan tidak pula dilihat.

    2. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan isu pembunuhan manusia tidak diselesaikan dengan cara Islam.

    3. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan undang-undang Islam masih lagi diketepikan.

    4. Isu buang bayi diambil perhatian, sedangkan institusi pelacuran masih hidup

    5. Dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  5. semoga kita terlindung dr semua itu..amin:)

    ReplyDelete